Konservativní hodnoty aneb návrat ke kořenům
Obecné myšlení, podvědomě zanesené učením marxismu, se v tomto směru asi málo orientuje. Stejně i já jsem měl potřebu se s touto ideou blíže seznámit. Zde přináším nezávaznou úvahu.
Svoboda v konservativním pojetí musí být vždy spojená s řádem a odpovědností, bez nichž by přerostla v anarchii. Skutečnou svobodu může zajistit pouze právní stát respektující základní práva každého občana. Na druhé straně jen společnost, ve které jednotliví občané dodržují zákony může vytvářet takové veřejné instituce, které budou právní stát řídit. Stát nesmí být ohrožován ani kolektivistickými ani socializujícími experimenty, nicméně veřejná moc má vytvořit takové materiální podmínky, které každému zajišťují důstojný život.
Více než tisíciletá historie české státnosti je spojená s příchodem křesťanství na naše území. Zneuctění některých základních mravních principů v současném životě- nepokradeš, nebudeš lhát, nebudeš podávat křivé svědectví, zachováš manželskou věrnost-vede k porušení rovnováhy společenského sytému.
Návrat k odkazu judaisticko-křesťanské tradice považuji za správnou cestu ke spravedlivé společnosti respektující právní řád a ve jménu vlastenectví spolupracující v zájmu země nikoliv v krátkodobém a sobecky zaměřeném snažení politických stran vedených bohorovnými politiky.
Křesťanství je náboženstvím lásky nejen člověka k Bohu ale i mezi lidmi navzájem. Základní hodnotou křesťanství je mravní výzva k člověku-„ Miluj svého bližního jako sebe samého“. Historicky není křesťanství náboženstvím, které by navazovalo na různé typy starověkých náboženství. Je to systém, který navazuje na tradici židovskou. V židovství má Bůh svůj duchovní přesah mimo pozemskou rovinu. Základním dokumentem křesťanství pak je Nový zákon, obsahující v evangeliích svědectví o životě a učení Ježíše Krista. Je součástí bible, jejíž první částí je Starý zákon, památka židovská, jehož opěrou je řada příkazů soustředěných v Desateru přikázání. V nich Bůh dal lidem základní směrnice pro řádný život. Desatero v zásadě kodifikuje základní principy přirozeného mravního zákona, který je vlastní všem lidem bez rozdílu.
Křesťanství na konci starověku a počátkem středověku nastoupilo ambiciosní cestu k tvorbě civilizace se všemi pozitivy, ale někdy i se zradou evangelia chybujícími lidmi na této cestě. Křesťanská zvěst o božím příklonu ke světu byla umocněná židovskou tradicí kladného vztahu ke hmotě a tělesnosti. Tyto součásti křesťanského učení posléze umožnily postupný proces vytlačování vlivu náboženství z jednotlivých oblastí lidské činnosti. Výchozím bodem této sekularizace bylo osvícenství v 18. století. Mezi sekularizované hodnoty křesťanské tradice v evropské kultuře patří např. kladný vztah k dějepisectví, dynamické pojetí autority, směřování k naději lepšího života, pojetí člověka jako jedince, ideál svobody a zásada rovnosti všech lidí.
Z obecného pohledu je judaisticko - křesťanská tradice jedním ze dvou pilířů evropského života spolu s dědictvím demokratického odkazu starověkého Řecka a starořímského právního myšlení.
Jaký je potom vztah islámu k evropské myšlenkové a kulturní tradici?
Lad.Peychl, 7.6.15
Ladislav Peychl
Kam směřuje Evroopská Unie ?
Kam směřuje Evropská Unie ? Evropská unie vznikla v roce 1993 na základě Evropského hospodářského společenství, které sdružovalo jen šest rozvinutých západoevropských států. Nyní jde o politické a ekonomické společenství 28 států.
Ladislav Peychl
Kde skončil lékařský stav ?
Lékařské povolání se tradičně těšilo důvěře a úctě občanů. Bylo to dáno jednak tím, že lékař se stará o to nejcennější, o porušené zdraví nebo o udržení kvality života již vážně nemocných pacientů.
Ladislav Peychl
Okupace – Evropská unie selhala
„ Až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy. ( Korán, CXI, Sůra 9, verš 124/123 ).
Ladislav Peychl
Věrouka islámu obsahuje prvky násilí
„ Vy, kteří věříte ! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže ! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných“ ( Korán CXI, Sůra 9, verš 5 ).
Ladislav Peychl
Akademici opět odhalují tvář
Státní svátek 28. října je dnem, kdy si připomínáme historické okamžiky naší vlasti. V rámci oslav president republiky uděluje státní vyznamenání zasloužilým občanům i těm, kteří v historii národa zanechali trvalou stopu.
Ladislav Peychl
Můj 21. srpen 1968
V srpnu toho roku jsem absolvoval s několika krajany kurs angličtiny v Bournemouth, přímořském městě na jihu Anglie. Bydlil jsem v rodině paní Hyder, spolu s dvěma německými studentkami a se studentkou z Francie.
Ladislav Peychl
Ne –výzvě akademiků k solidaritě s migranty
Jak plyne ze sdělovacích prostředků, stovky universitních profesorů a vědeckých pracovníků podepisují výzvu občanům, aby solidárně přijímali migranty z Afriky a z blízkých asijských zemí.
Ladislav Peychl
Invaze pokračuje.
Bývaly časy, kdy jsme na zahradě nalézali pouze čatné hlemýždě s ulitami. Ostatně jeden jejich příbuzný podle sdělení Ondřeje Sekory posloužil svým domečkem jeko vězením pro Ferdu Mravence.
Ladislav Peychl
Bohatí, chudí a obyčejní
Podle představy politiků se naše společnost dělí na občany bohaté, chudé a obyčejné. Nejsem sociolog, nicméně pokusil jsem se na to podívat z pozice člověka obyčejného, za něhož se považuji
Ladislav Peychl
Češi a Němci jsou jedna rodina
Již od dávného středověku žili Češi a Němci v zemích Koruny české společně, většinou v dobrých sousedských vztazích. Tomu nasvědčuje i výskyt německých jmen v našem prostředí
Ladislav Peychl
Kam kráčí Česko?
Rozpad společnosti začíná od vrcholných státních orgánů a trvá to již nejméně 10 let, ne-li více. Prezident sjednotitel krátce po zvolení prohlásíl, že v politice jej drží nenávist a pohrdání.
Ladislav Peychl
Sociální rovnost za reálného socialismu
V řečnických projevech zástupců strany sociálně demokratické se někdy hovoří v tom smyslu, že naše společnost je rozdělená na lidi bohaté, obyčejné a chudé.
Ladislav Peychl
Jak vidím sociální rozvrstvení naší společnosti?
V dobách diktatury proletariátu a později v období tzv. reálného socialismu se společnost dělila jednoduše na dvě skupiny- my a oni.
Ladislav Peychl
Věrouka islámu obsahuje i prvky násilí
„ Vy, kteří věříte! Bojujte proti těm z nevěřících, kteří jsou poblíže! Nechť ve vás naleznou tvrdost a vězte, že Bůh je na straně bohabojných“ ( Korán CXI, Sůra 9, verš 5 ).
Ladislav Peychl
České cikánské etnikum je společenský problém
Mezinárodní pojmenování cikán je snad možné hledat ve staré řečtině, kde se označení athinganos=nedotknutelný týkalo osob z nižších sociálních skupin.
Ladislav Peychl
Národní nepohoda trvající od 15. století konečně nese ovoce.
Začalo to kulturní a ekonomickou destrukcí za tzv. husitské revoluce. Později, v 17. století po porážce českého stavovského povstání došlo k popravě 27 osob stavu šlechtického i měšťanského na Staroměstském náměstí.
Ladislav Peychl
Třetí světová válka před 65 lety?
Tehdy ta válka začala, ale naštěstí byla jen studená. Přesto přinesla mnohé oběti mezi civilním obyvatelstvem.
Ladislav Peychl
Druhá světová válka v mém životě. Zakončení.
A bylo po válce. V té době jsem ukončil druhou třídu obecné školy. Pro nás kluky nastal rajský život. Všude byla uskladněná vyřazená vojenská vozidla, transportéry a tanky
Ladislav Peychl
Druhá světová válka v mém životě. Část třetí.
A přišel 9. květen 1945. Všecky nás probudila ohlušující rána z tanku, směrem od Jihlavy. Ruče jsme prchali do sklepa.
Ladislav Peychl
Druhá světová válka v mém životě. Druhá část..
V dubnu roku 1945 jsem končil druhou třídu tehdejší obecné školy.Vyučování bylo nepravidelné jednak pro nedostatek uhlí, jednak pro časté letecké poplachy. Koncem dubna jsme přestali chodit do školy úplně.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 22
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 814x